Helle Andersen har haft spændende en rejse i Anders Andersens Rengøring med mange forskellige opgaver og ansvarsområder. Hun startede i 2007 som assistent i erhvervsrengøring, blev tilsynsførende i 2009, og er i dag serviceleder. Helle ser klare fordele i at have den praktiske erfaring med sig, den hun bruger hver dag.
”Jeg startede på en af vores pladser inde i København, hvor vi gik tre i alt og gjorde rent. Det var en lidt sjov oplevelse, for når vi mødte på arbejde, skulle vi igennem en metaldetektor og lægge vores telefoner i indgangen, og så blev man lukket ud når arbejdsdagen var færdig. Men en fed arbejdsplads.”
Efter to år, som assistent, blev hun tilsynsførende. ”Min daværende serviceleder så et potentiale i mig og mente at jeg sagtens kunne klare at være tilsynsførende. Så jeg fik det daglige ansvar for en plads med 15-18 assistenter. Jeg boede tæt på pladsen, så det passede mig ret godt. Hvis jeg selv skal sige det, så var det virkeligfedt at være tilsynsførende og jeg gjorde det også godt. Men jeg ville gerne noget mere; jeg ville udvikle mig”. Efter 12 år var Helle Andersen derfor væk fra Anders Andersens Rengøring i nogle måneder, men kom tilbage og fortsatte som tilsynsførende.
”Efter at jeg var kommet tilbage, blev jeg ringet op af HR, der spurgte til, hvad mit drømmejob var. De kunne nok godt mærke, at jeg ville noget mere og gerne ville udvikle mig. Jeg havde to drømmejobs i tankerne, og det ene var serviceleder. Jeg fik en rigtig god snak med vores driftschef for erhvervsrengøring, og driftschefen arbejdede hurtigt, og tilbød mig en stilling som serviceleder, som jeg sagde ja til”.
Hvordan finder man drømmejobbet?
”Da jeg blev spurgt af HR, skulle jeg lige tænke over, hvad mit drømmejob egentlig var. Det var en svær beslutning for mig. Jeg havde nogle ting, jeg vidste, jeg ville, såsom at udvikle mig og prøve min erfaring af. En af de første stillinger jeg kom i tanke om, var serviceleder. Som serviceleder ville jeg kunne opbygge assistenterne og de tilsynsførende, og jeg ville kunne hjælpe dem og give dem den opbakning de har brug for. Det var det jeg drømte om. Jeg er faktisk selv begyndt at spørge mine assistenter og tilsynsførende, hvad de ønsker jobmæssigt i fremtiden, fordi jeg blev så glad over, at HR spurgte mig”.
”Jeg har lært meget ved at være assistent og tilsynsførende, og tager erfaringen med i mit daglige arbejde som serviceleder. Det er mega-tilfredsstillende, at kunne give noget af alt det tilbage, som jeg har lært. Jeg kan sætte mig i medarbejdernes sted, og finde løsninger, som passer til kundens behov og som samtidig er mulige for medarbejderne at klare. Det, at jeg har været assistent, har givet mig et indblik i, hvordan man arbejder med rengøringsplanerne, hovedrengøringsopgaver og ekstraopgaver. Den viden kan jeg bruge, til at rådgive og se løsninger hos kunderne. Der kan selvfølgelig også, være ulemper ved, at have prøvet forskellige jobs. For mig har det sværeste været at “slippe handskerne”, selvom jeg stadig synes, det er vigtigt at komme ud og hjælpe ved hovedrengøringer og sygdom”.
”Jeg har assistenter og tilsynsførende, der er sindssygt dygtige til deres arbejde. Der er så mange gode kompetencer iblandt dem, og jeg vil sikre mig, at de bliver brugt rigtigt. Mit arbejde er, at støtte og hjælpe dem. Jeg vil sikre mig, at medarbejderne bliver hørt og set i hverdagen. De skal blomstre. Det var en af de ting jeg selv ønskede. Jeg tænker ind i mellem over mine egne tidligere ledere, hvordan de har gjort tingene og lært af det. Jeg havde en fed oplevelse med en af mine tilsynsførende, som kom hen til mig den anden dag og sagde ”hvor kan jeg lære meget af dig”. Det er en virkelig fantastisk anerkendelse. Det er også skønt at komme ud på nogle af mine gamle pladser og se, at der stadig er nogle af de samme assistenter. Jeg er virkelig glad, for at være blevet serviceleder, og glæder mig til at se, hvad fremtiden bringer”.
Vil du også være en del af holdet? Se vores ledige stillinger her.