Hvad der ofte ses i det offentlige, er relativt sjældent i det private erhvervsliv; en medarbejder der kan fejre 30-års ansættelsesjubilæum. Inspektør Ole Bjørn Rasmussen er en af dem. Siden 1992 har ”Bjørn” været en meget betydningsfuld medarbejder og inspektør i Anders Andersens Rengørings ejendomsserviceafdeling – og vellidt af alle, både kolleger og kunder.
”Som virksomhedens første inspektør inden for ejendomsservice har Bjørn haft stor positiv indflydelse på afdelingens flotte udvikling – og han er en mester i glade og tilfredse kunder. Ingen kan som Bjørn komme ind i et lokale og sprede godt humør og frembringe smil hos dem, han møder”, siger grundlægger Anders Andersen, der i sagens natur har fulgt Bjørn tæt gennem alle 30 år.
Et par ord om de 30 år fra Bjørn selv
“Inden jeg startede i Anders Andersens Rengøring i 1992, arbejdede jeg som butiksmontør i 10 år, og endnu før havde jeg både været bager og vinduespudser. Jeg søgte på en jobannonce og fik job som trappevasker, som jeg blev rigtig glad for.
Opsigelse blev til forfremmelse
Jeg passede mig selv og mine kunder, alt var fint i et halvt år. Men da jeg kom tilbage fra sommerferie, fik jeg skældud af kunderne, det var ikke rart. Afløserne havde svigtet, og det var svært at genoprette den gode stemning. Derfor gik jeg til driftschefen med tanke på at sige op, men i stedet tilbød han mig forfremmelse til inspektør. Han var glad for mit modspil og havde samtidig brug for lederassistance. Sådan blev jeg virksomhedens første inspektør i ejendomsservice i Anders Andersens Rengøring, og det har jeg ikke fortrudt et sekund siden.
De gode gamle dage
Der er faktisk flere ting, jeg savner fra de første mange år som inspektør. Først og fremmest den personlige kontakt og samtale med kunderne ved fysiske møder. Men også kombinationen af en fax og en telefonsamtale var rigtig god. Man fik noget på skrift og kunne samtidig have en munter dialog. I dag er det blevet så skriftligt.
Vi brugte også personsøger, hvor man fik en nummerbesked og så hurtigt skulle finde en telefonboks. Personsøgeren savner jeg ikke og jeg var glad for min første mobiltelefon og glad for de nye smartphones, som jeg stadig bruger som telefon og ikke til at skrive på. Sms’er og e-mail er fint nok, men ofte er en opringning den hurtigste måde at få klaret tingene og lavet aftaler. De små korte samtaler er uhyre vigtige, synes jeg, både i forhold til medarbejderne og kunderne.
Opfindelser, der stadig holder
Da jeg som ny inspektør skulle styre de mange kunder og især den enorme mængde kundenøgler, var der brug for mere struktur og bl.a. fandt jeg på et nøglesystem, som vi stadig bruger.
Det vigtigste var ansættelsen af Evy Henriksen, der har været min skarpe og loyale inspektørassistent i mere end 20 år. Vi har et fantastisk parløb og samme holdning til, at tingene skal være i orden. Vi går langt for kunderne, de skal være tilfredse. Faktisk har vi stadig kunder og medarbejdere, som har været med, siden jeg startede som inspektør. Det er i tråd med grundværdierne i Anders Andersens Rengøring; god kvalitet og ordentlighed, der giver tilfredshed på den lange bane.
Virksomhedens værdier – og selvfølgelig alle de gode kollegaer – er en af grundene til, at man kan være glad for samme arbejdsplads gennem 30 år. Flere kollegaer har haft både 20 og 25-års jubilæum, så vi skal snart spise mere 30-års jubilæumskage, slutter Bjørn med sit velkendte smil.