Vi tester os klogere på robotter og sensorer

Gennem diverse mindre pilotprojekter i eget hus og hos udvalgte kunder har vi fået praktisk viden og erfaring til at etablere større pilotprojekter sammen med kunder, der ønsker at afprøve og indføre nye
teknologier på rengøringsområdet
“, fortæller Lars Rubæk Kiil.

Robotgulvvaskemaskine som testes hos en af vores kunder af Lars Rubæk Kiil, afdelingsleder for teknisk afdeling

Lars Rubæk Kiil er teknisk leder i Anders Andersens Rengøring og samtidig ansvarlig leder i virksomhedens innovationsgruppe, der har repræsentanter fra alle arbejdsfunktioner. Herunder giver Lars en kort status på teknologisituationen.

Stor interesse og brug for erfaring

I disse år ses en masse nye teknologier og digitale muligheder, der i større eller mindre omfang vil blive integreret i rengørings- og serviceløsninger til især større virksomheder de kommende år. Der er stor interesse og ivrighed i forhold til at få teknologierne i spil. Mange har dog allerede fundet ud af, at der er stykke vej fra teori til praksis og at man ikke bare kan udskifte hele den analoge hverdag med alle de digitale herligheder, der tilbydes.

Det er vores erkendelse, at der skal arbejdes med tingene i mindre skala, hvis potentialet og optimeringsgevinsterne i de nye teknologier skal realiseres uden at investere i blinde og bruge store ressourcer, der ikke giver de ønskede resultater.

Vigtigt med viden om teknologi og behov

Der er brug for viden, forhåndsanalyse og en projektplan baseret på så meget konkret erfaring som muligt. Gennem de seneste 4-5 år har jeg sammen med vores øvrige planlæggere og konsulenter taget initiativ til møder, præsentationer og tests sammen med producenter og udviklere af hardware og software til rengøringsbranchen. Det har givet afgørende viden om alle de nye muligheder, som digitaliseringen giver i forhold til serviceoptimering og effektivisering i den praktiske rengøringsdrift.

Det handler bl.a. om sensorer, der registrerer brugeradfærd og giver data til behovstilpasset rengøring. Det kan være på bygningsniveau, etageniveau, lokaleniveau, skrivebordsniveau – alt er sådan set muligt. Men hvad giver det mening at registrere, og hvad er potentialet og gevinsten i den enkelte virksomhed? Det er vigtige spørgsmål.

Vi har selv gennem 2-3 år haft sensorer installeret forskellige steder i vores domicil i Taastrup. Det har givet fortrolighed med, hvordan teknologien virker, hvor det giver mening at bruge den og hvordan vi kan bruge den opsamlede data.

Robotgulvvaskemaskine som testes hos en af vores kunder af Lars Rubæk Kiil, afdelingsleder for teknisk afdeling

Robotterne kommer … på et tidspunkt, måske

På hardwaresiden handler det især om robotter i alle afskygninger og i alle størrelser; støvsugere, gulvvaskere, vinduesvaskere osv. Nogle er 100 % selvkørende, andre skal manuelt rute-programmeres fra sted til sted. Grundlæggende er erfaringen stadig, at robotrengøringen kræver store, ukomplicerede og frie arealer for, at det reelt kan fungere og betale sig.

Udviklingen fortsætter dog og robotterne bliver stadig bedre, men der er lidt vej endnu. Også de konventionelle gulvvaskemaskiner bliver stadig bedre i forhold til rengøringskvalitet, effektivitet og miljøhensyn, og disse gevinster er lige til at høste.

I vores eget hus har vi testet flere mindre robotter, både til støvsugning og gulvvask. Vi har også investeret i en stor gulvvaskerobot, som har været i test hos flere større kunder og givet vigtige input og erfaringer til nye pilotprojekter sammen med interesserede kunder. Der er mange aspekter i relation til robotter, herunder den personlige kontakt og kommunikation med de servicemedarbejdere, som robotterne skal erstatte.

Innovative nyheder på international messe

Hele innovationsgruppe var her i maj (2022) på studietur til en af verdens førende rengøringsmesser, InterClean, der blev afholdt i Amsterdam i Holland. Det var endnu en gang meget udbytterigt og inspirerende for alle i innovationsgruppen.

Innovationsgruppen på messe i Amsterdam

Gruppen er sammensat af planlæggere, serviceledere, inspektører og salgskonsulenter, der vurderer nyhederne fra forskellige betragtningsvinkler, så vi sikrer, at de teknologi- og produktudviklinger vi overvejer at gå videre med, også faktisk matcher vores krav, behov og prioriteringer. De skal ikke bare
være imponerende eller sjove, de skal reelt være en gevinst i rengøringen og dermed forretningsmæssigt.

Det var godt at være tilbage på messen efter to års coronapause, og tydeligt, at producenterne har haft ekstra tid til at udvikle på især robotteknologien, der fyldte rigtig meget på messen. Der var dog også andre og mindre nyheder, som vi er i gang med at vurdere og teste nærmere. Det er et grundprincip; vi tester for at blive klogere og vælge det bedste udstyr til lige præcis vores løsninger og kvalitetskrav.

Tilmeld dig vores videns- og informationsmail, og få adgang til uvurderlig viden og frisk inspiration inden for rengøring, vinduespolering, og ejendomsservice.

Opdag, hvordan vi kan hjælpe med at bevare og øge værdien af dine faciliteter. Plus, du får eksklusiv adgang til at vinde fodboldbilletter, oftest til F.C. København kampe i Parken. Tilmeld dig nu med et enkelt klik.